Galleria

Ysit lukivat ekaluokkalaisille

Messukylän kirjastossa harjoitettiin yhtenäiskoulutoimintaa parhaimmillaan, kun Takahuhdin yhdeksäsluokkalaiset lukivat satuja ja tarinoita oman koulun ekaluokkalaisille.

Lukemisen iloa vei eteenpäin noin 40 peruskoulunsa pian päättävää ysiä, joille kirjasto oli ensin järjestänyt vinkkauksen lastenkirjoista. Yleisönä olivat toukokuun ensimmäisen viikon mittaan kaikki koulumme neljä ensimmäistä luokkaa. Lukutuokiot toteutettiin pienissä ryhmissä.

Keskiviikkona 29.3.2017 Marko Kuronen tuli iloisin mielin tervehtimään 5.a:n oppilaita avustajansa Sinin ja opaskoira Hakan kanssa.

Marko on itse vaikea vammainen. Hänellä on epilepsia, diabetes, lievä CP-vamma sekä näkövamma.

Hän ei kuitenkaan turhaan sairauksia sure, vaan nauttii elämästään Haka koiran kanssa.

Marko voi elää ihan normaalia elämää. Hän käy itse mm. kaupassa, lenkillä sekä vaateostoksilla. Joissakin asioissa hän tarvitsee Sini-avustajan apua, joissakin riittää Haka-koiran apu.

Marko on hieno esimerkki siitä, että elämästä voi nauttia vaikka olisikin erilainen.

”Paras valkoinen keppi on tuo musta nelitassu.” Marko toteaa.

Hän näytti luokassa kuinka Haka osaa hakea hanskan ja antaa sen Markolle.

Noin kerran kuukaudessa Marko hemmottelee Hakaa viemällä sen Nokialla sijaitsevaan koirauimalaan. ”Kun Haka pääsee altaaseen, sitä ei meinaa saada sieltä enään pois!” Marko naurahtaa.

Marko näytti meille oppilaille kuinka hän pukee ja riisuu opaskoiran valjaat.

Valjaiden riisuminen tarkoittaa opaskoiralle töistä vapautumista. Me oppilaat saimme tuolloin rapsutella ja silitellä Hakaa ja Haka näytti nauttivan!

Hakalla on kaulassaan myös kello josta Marko kuulee missä Haka liikkuu. "Se on tärkeää, sillä kotona olen paljon Hakan kanssa yksin. Minun pitää tietää missä Haka on jotta en kävele hänen päälleen." kertoilee Marko.

Kysymykseen miten Markolle selvisi, että hän ei näe kunnolla, Marko vastaa:  ”Kun olin pieni ja leikimme metsässä hippaa, muut lapset juoksivat puiden ohi ja minä juoksin niitä päin.” Marko hymyilee.Tunnin jälkeen Marko, Sini ja Haka kävivät koulumme ruokalassa syömässä. Haka makoili rauhallisena Markon vieressä hälyisässä ruokalassa. Lopulta kolmikko lähti kotiin ja me jatkoimme opiskelua. Kiitos Marko ja Haka että kävitte!

Terveisin 5.a:n oppilaat ja Maria-ope

Pöytälätkän mestaruus toistamiseen Jaakolle

Keskiviikkona 14.12. Takahuhdin koulussa pelattiin pöytäjääkiekon finaalit. Yläkoulun loppuotteluun olivat tiensä raivanneet Jaakko 8A:lta ja Emil 9C:ltä. Voiton tiukassa pelissä otti Jaakko, joka vei turnauksen nimiinsä jo toisen kerran peräkkäin. Vieraina meillä olivat tällä kertaa Jukka Peltola ja Otto Rauhala Tapparasta.

Koulun juhlasalissa järjestetyssä tilaisuudessa pelattiin yläkoulun finaalin lisäksi muitakin otteluita. Alakoulun mestari Miska pieksi Otto Rauhalan suurinumeroisesti, eikä Peltolalla paljon paremmin sujunut Jaakkoa vastaan - ilmeisesti jääkiekkoharjoituksilla ei ole siirtovaikutusta pöytäpelin hallintaan! Suurkiitokset kuitenkin upeille vierailijoille =)

Kasit Superparkissa toimintapäivänä 29.9.2015